PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Monday, December 12, 2011

Kehilangan dan Ketidakadilan

Kalau semalam “ Selamat pagi “ , jangan senyum . Kerana hari ini belum tentu . Sesekali imbas saat “ Selamat tinggal “. Bila kali terakhir ungkapan kesal ? Ingat .

Kehilangan . Kita berkisar dan tempiaskan kepada kehidupan . Yang mana kehidupan perlu ada kehilangan . Kematian , salah satunya . Memang kita meletakkan kehilangan kepada ketidakadilan . Ketidakadilan hasil daripada kekesalan ? Juga ketidakpuasan .

Langsungan kehidupan bergantungan . Jadi untuk kelangsungan itu kita bergantung kepada manusia yang hidup . Yang makan bersama kita , yang bekerja bersama kita , yang memegang kita , yang berjalan bersama kita . Rantaian ini akan berakhir jika meraka mati . Atau kita yang mati . Yang telah pergi …. Jangan lupa yang akan pergi .

Jika yang hidup akan mati , yang kita sayang akan mati , yang kita bergantung akan mati , adakah masih ada keadilan ? Kenapa yang jahat itu hidup lama ? Kenapa yang baik itu pergi dahulu ? Dimanakah keadilan ?

Tiada satu pun yang adil dalam sistem manusia . Nama Keadilan itu juga tidak adil . Tak faham ? PARTI KEADILAN RAKYAT itu pun belum tentu adil . Gua tak cakap UMNO itu adil . Gua pun memang tidak adil .

Antara kita dengan pencipta , keadilan itu datang dari sejauh mana kepercayaan kita . Sejauh mana hukum yang kita buat , sejauh mana amalan . Jadi untuk soal kehilangan ( baca kematian ) itu memang adil . Hanya untuk yang mempunyai kepercayaan . Pegi jahanam siapa yang tak mampu untuk percaya .

Jadi untuk survival korupsi anda berhak berkata begini .

Ini tidak adil !

Kenapa ? Ia tidak menyebelahi kamu , maka kamu katakan ini tidak adil ?

Ah ! Ini tidak adil !

Gua pun tak faham .

2 comments:

  1. oh ini tidak adil, tidak adil, bagi ku~~ (feeling yuna)

    aku macam nak salute entry kau yg ni, tapi bila baca sampai habis entah, gua pun tak faham. haha

    ReplyDelete