PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Monday, October 24, 2011

Catatan hari isnin

Hidup ni kadang - kadang pelik benar . Suatu benda yang kita suka buat , kita tahu macam mana nak buat pun kadang - kadang jadi suatu benda yang paling sukar untuk dilakukan . Pelik . Hidup ni susah nak faham . Unpredictable . Kita tak dapat nak ramalkan setiap fasa . Tingkah laku , itu adalah frasa yang paling sukar untuk diterjemahkan . Apatah lagi diramalkan .

Kadang - kadang kita bersyukur . Kadang - kadang kita terasa ingin meminta lebih . Kadang - kadang kita berusaha dan mencapai matlamat . Banyak juga yang jadi sia - sia . Kerja separuh jalan atau apa saja yang melambangkan tak kesungguhan . Entah , kalau dah penat mencuba , dah bermacam macam ikhtiar , kalau sia - sia bermulalah kembali . Bermulalah dari bawah .

Tapi nak mulakan kembali itu yang payah . Kalau terpaksa nak buat macam mana . Satu benda yang gua bersyukur pasal kehidupan adalah ia bergerak ke depan , bukan kebelakang . Jadi kita hanya akan melalui atau sedang melalui kehidupan . Benda yang silap sebelum itu kita betulkan di depan . Bukan berharap kembali ke belakang untuk betulkan kehidupan .

Kita semua bakal mencipta perkara baru . Bukan mengulangi . Tak faham kot ayat gua belit - belit . Abaikan . Memang ada manusia yang suka hidup dalam masa silam mereka . Tak berani terima kenyataan yang hidup kita ni bergerak ke hadapan . Masih lagi dalam kecewa akibat peristiwa lama , masih lagi mengharap yang peristiwa lama akan berulang , atau berhati hati supaya peristiwa lama tidak akan berulang .

Apa - apa sajalah . Hidup masing - masing . Terpulang pada masing - masing untuk memilih kan . Gua ? gua sakit perut , gua nak pergi berak . Lepas tu gua akan lupakan tahi tadi tu . Yang gua ingat , gua dah pernah berak . Nanti gua berak lagi , tahi gua lupakan lagi .

2 comments: